Diseminarea mobilitatii – Bulgaria 2012

DISEMINAREA MOBILITĂȚII – BULGARIA 2012

 

Iata-ne ajunsi si la ultima intalnire de proiect gazduita de scoala noastra partenera din satul Tsarkvitsa, regiunea Schumen, Bulgaria. Din partea Scolii Generale Nr 2 Codlea, Brasov-Romania au participat trei cadre didactice. Am reintalnit echipa de proiect din Bulgaria , foarte primitoare si dornica sa ne integreze trei zile in scoala mica, dintre paduri, in a carei curte am zarit zilnic veverite jucause si arici plimbareti care isi aveau locul lor binestiut printre copii. Painea si sarea cu care ne-au intampinat elevii, insotite de zambetele timide, curioase dar prietenoase, ne-au introdus in viata acestei scoli luni, dis-de –dimineata, facandu-ne sa uitam de cei 40 km parcursi catre scoala cu microbuzul care ii duce zilnic pe profesori la intalnirea cu elevii lor.

Prima zi a continuat cu vizitarea scolii, cu prezentarea cadrelor didactice si a elevilor, cu intrebari si raspunsuri despre sistemul de educatie si bineinteles despre scrierea cu litere kirilice. Deoarece tocmai se desfasurau in scoala evaluarile finale pentru cls a IV-a, s-a discutat si despre aspectele comune si diferentele in evaluare in tarile partenere. S-a discutat si despre situatia abandonului scolar in scolile aflate in zone de risc sau cu populatie scolara dezavantajata. Singurii elevi din scolile partenere prezenti la aceasta intalnire de proiect au fost cei cinci elevi turci, care s-au integrat imediat si si-au facut multi prieteni , Tsarkvitsa fiind o comunitate turca.

Directorul scolii, doamna Daniela Doikova, a prezentat pe larg povestea scolii, de la infiintare si pana in prezent, familiarizandu-ne cu personalitatea lui Hristo Botev-patronul spiritual al scolii, cu ritualurile culturale ale scolii, cu problemele specifice acestei comunitati dar si cu toate proiectele pe care scoala le-a desfasurat de-a lungul timpului, rezultatele fiind vizibile.

A urmat vizitarea expozitiei Huge Designers-Comenius, prilej cu care am admirat cu totii munca elevilor bulgari si ne-am reamintit momentele si realizarile comune din acesti doi ani de proiect.

Am urmarit cu interes sceneta in limba engleza despre prietenia culorilor stranse intr-un curcubeu, despre importanta fiecareia in parte si despre aportul adus la intregirea si frumusetea curcubeului, metafora a sintagmei „Different but the same” . Copiii au confectionat si puzzle-uri pe aceasta tema.Ca de obicei, am avut si la aceasta intalnire de proiect un imn-de aceasta data, elevii bulgari ne-au invatat melodia „Heal the world”, a regretatului Michael Jackson. Am fost impresionati de calitatile vocale deosebite ale elevilor din aceasta scoala.

Intalnirea cu autoritatile locale a incheiat experienta acestei zile. Primaria Kozlevo are arondate sapte sate, printre care si Tsarkvitsa. Primarul a dezvaluit multe dintre problemele educatiei in comuna, dar a vorbit si despre actiunile intreprinse pentru sustinerea activitatii scolilor. Proiectul Comenius a fost considerat cel mai important proiect desfasurat de o scoala din zona, cu reale beneficii pentru profesorii participanti in ceea ce priveste imbogatirea experientei didactice, cat si pentru elevi, ca cetateni europeni.S-a apreciat de catre autoritatile locale ca , prin intermediul acestui proiect , scoala si comunitatea din Tsarkvitsa au devenit mai vizibile atat in regiune cat si la nivel national si european.

A doua zi a fost dedicata cunoasterii Bulgariei turistice. Am vizitat Balcicul, resedinta Reginei Maria a Romaniei, simtindu-ne si noi regali in minunata Gradina Botanica, descoperind atat istoria si biologia in limba engleza, cat si o alta fata a Marii Negre. A fost ca o continuare a lectiei de istorie de la castelul Bran, din Romania si am fost intrebati de colegii nostri despre alte aspecte istorice legate de Regina Maria. Apoi am vizitat Varna, cu catedrala ei impunatoare, cu targurile de suveniruri si antichitati ce umplu aleile tuturor parcurilor. Ne-am oprit la delfinariu pentru clipe de neuitat, ramanand impresionati de inteligenta delfinilor, de capacitatea acestora de a comunica si de a lucra in echipa… o adevarata lectie pentru noi! Nu stim sigur care dintre noi a fost mai impresionat: elevul sau profesorul? Cu siguranta adultii s-au bucurat ca in copilarie de fiecare moment al spectacolului.

Pe drum am putut admira campurile cultivate, oceanul de verdeata prezent chiar si in orase, salcamii infloriti si ne-am putut umple sufletele cu mirosul glicinelor ce ne invaluia de pretutindeni.

Deoarece am fost cazati in Schumen, oras cunoscut inca de pe vremea tracilor, din Neolitic, apoi cunoscut ca cel mai important oras fortificat din Regatul Bulgar in Evul Mediu, aflat la 20 kilometri distanta de Pliska si Veliki Preslav, cele doua capitale ale Statului Bulgar medieval pentru mai mult de 300 de ani, am urmat cursul istoriei vizitand Madara-Rezervatia Arheologica si Istorica Nationala si Complexul Memorial „Founders of the Bulgarian State”. Rezervatia Madara este locul unde viata a izvorat din piatra, demult, in Neolitic, unde azi se pot vedea urme ale sanctuarelor trace, ale templelor pagane dar si ruine ale bisericilor crestine din sec. IX, si ale manastirilor ascunse in piatra din sec XIV. Tot aici se gaseste o sculptura in piatra a unui calaret, datand din sec VIII, singura de acest gen din Europa, fapt pentru care Madara Horseman este simbolul Bulgariei din 2008 si este inscris in patrimoniul UNESCO ca avand o inestimabila valoare. Complexul memorial „Fondatorii statului Bulgar” a fost construit pentru a aniversa 1300 de ani de la fondarea statului bulgar, deschis ca muzeu in 1981. Este o istorie in piatra care vorbeste prin sculpturi si triptice despre conducatorii statului bulgar si legiferarile acestora. Tot aici se pot urmari documentare istorice, iar ghidul poate vorbi doritorilor ore in sir despre istoria acestor locuri. Maretul monument se poate observa de la 30 km distanta, incununand platoul Parcului Natural Schumen.

A treia zi a intalnirii de proiect a insemnat conferinta profesorilor, atelier comun de lucru al elevilor, un spectacol cu muzica si dansuri traditionale bulgaresti si plantarea copaceilor prieteniei in curtea scolii din Tsarkvista. Cadrele didactice participante la intalnirea de proiect au prezentat un rezumat al proiectului desfasurat in fiecare scoala, s-au discutat punctele tari si greutatile intampinate in implementarea proiectului. S-a realizat astfel evaluarea finala a proiectului. S-a deschis un cont comun pentru un album Picassa, pentru incarcarea fotografiilor pe sectiuni, cont ce va fi administrat de Romania.Coordonatorii proiectului au discutat despre produsele finale, s-au impartit ultimele sarcini intre scolile partenere, s-au fixat ultimele termene pentru realizarea rapoartelor, diseminarilor, incarcarea materialelor pe site-urile proiectului, etc. Fiecare tara partenera a prezentat cartea proiectului.Turcia si Polonia vor definitiva cartea comuna a proiectului, Bulgaria se va ocupa de compilarea materialelor privind evaluarile interne ale proiectului, iar Romania va definitiva realizarea dvd-ului despre cele 4 intalniri de proiect si a dvd-ului cu filmarile realizate de fiecare scoala partenera de-a lungul activitatilor din cei doi ani de derulare.

In acest timp, elevii au lucrat impreuna in atelierul „Writing and drawing on board”, ilustrand concluziile proiectului din punctul de vedere al copiilor implicati.

Spectacolul a atras intreaga comunitate, fiind inca un prilej de sarbatoare. Dansurile traditionale din toate zonele etnografice ale Bulgariei au tinut audienta cu sufletul la gura si au inrosit palmele de la aplauzele furtunoase. Solistii vocali ai scolii au impresionat din nou prin calitatile vocale si prin frumusetea muzicii populare in care s-au impletit influentele bulgaresti cu cele turcesti si grecesti. Ne-au fost prezentate parade si dansuri tematice pe care elevii scolii le prezinta la toate evenimentele aniversare. S-au cerut nenumarate bis-uri …..

Pentru ca sa ramana un semn al trecerii noastre prin acele locuri, un semn al colaborarii si al prieteniei noastre ca si „huge designers”, am plantat copacei in curtea scolii, punand la radacina lor pamant bulgaresc, turcesc, polonez si romanesc, pamant pe care fiecare participant l-a adus cu mandrie din tara lui.

In loc de ramas bun, inainte de a pleca din Tsarkvista, am dat drumul in aer zecilor de baloane multicolore care sa poarte mai departe prietenia noastra, amintirile noastre comune, acesti doi ani petrecuti in lumea proiectelor Comenius, ca HUGE DESIGNERS….

Coordonatorul proiectului

Prof.înv.primar Mihaela DAN

Școala Gimnazială Nr 2 Codlea
 
 _______________________________________________________________________________________________________
DISCLAIMER : Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicaţie (comunicare) reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine .